پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

15:19:32 - جمعه 11 مرداد 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
”حاج قاسم ” شهید جنگ ۳۳ روزه کیست؟
عناصر حزب الله در راستای این عملیات، در جنگلهای انبوه مدتها در کمین نظامیان اسرائیلی نشستند. حاج قاسم (خالد بزی) بر بالای درختی حرکت خودروهای گشتی را رصد می کرد. “صبح رابر” “بنت جبیل” شهر کوچکی در جنوب لبنان و در فاصله بسیار کوتاهی با سرزمین های اشغالی، یکی از مشهورترین شهرهای شیعه نشین لبنان […]

عناصر حزب الله در راستای این عملیات، در جنگلهای انبوه مدتها در کمین نظامیان اسرائیلی نشستند. حاج قاسم (خالد بزی) بر بالای درختی حرکت خودروهای گشتی را رصد می کرد.

“صبح رابر” “بنت جبیل” شهر کوچکی در جنوب لبنان و در فاصله بسیار کوتاهی با سرزمین های اشغالی، یکی از مشهورترین شهرهای شیعه نشین لبنان به حساب می آید که از شرق به شهر عیترون، از شمال به کونین، از جنوب به یارون و از شمال شرق به عیناتا، از شمال غرب به الطیری و از جنوب غرب به عین‌ابل و از جنوب شرق به مارون الراس محدود می‌شود.

در میان طوایف موجود در بنت جبیل “آل بزی” قدیمی ترین و بزرگترین طایفه هستند که اعتبار آنها در سالهای اخیر را شهدای آن رقم زدند شهدایی مانند “هشام محمد بزی” اولین شهید جنگ ۳۳روزه!

استعمارستیزی این شهر که آن را سرآمد مناطق جنوب کرده از روزی آغاز شد که فرانسوی ها لبنان را زیر سلطه گرفتند و از همان زمان بود که یک گروه مقاومت مخالف اشغالگری در این شهر شکل گرفت که رهبری آن را “محمود احمد بزی” بر عهده داشت.

اما در جریان اشغال ۱۸ ساله جنوب لبنان توسط ارتش رژیم صهیونیستی فصل جدید از مبارزه با اشغالگری توسط شیعیان رقم خورد که شاه بیت آن را باید عملیات شهادت طلبانه سردار شهید صلاح غندور در سال ۱۹۹۵ میلادی دانست.

آرزویی بر دل صهیونیست ها

اما در ایام جنگ ۳۳روزه، گرفتن “بنت جبیل” برای اسراییلی ها یک هدف جدی و بزرگ به حساب می آمد و آنها اوایل جنگ ادعا کردند که “بنت جبیل” پایتخت حزب الله است و زرادخانه موشکی حزب الله در این شهر قرار دارد و اگر بتوانند آن را بگیرند، در حقیقت مشکلات ناشی از حملات موشکی حزب الله برای اسراییل حل خواهد شد.

این جدیت صهیونیستها برای اشغال “بنت جبیل” را می توان به وضوح در اظهارات “دان حالوتس” رییس وقت ستاد مشترک ارتش صهیونیستی مشاهده کرد که خطاب به فرماندهان ارتش گفت: “بنت جبیل یک نماد است. به خاطر صحبتی که شیخ حسن در این شهر کرده است ما باید این شهر را تصرف کنیم تا قدرت خود را به رخ دشمنان بکشیم و نشان بدهیم که آن ها یاوه سرایی می‌کنند.”

بعدها معلوم شد که ارتش صهیونیستی قصد داشت با تصرف این شهر، برنامه ای ترتیب دهدکه دان حالوتس درست در میدان خانه عنکبوت (همان جایی که سید حسن سخنرانی کرده بود) خطابه آتشینی کرده و به حزب الله بفهماند که اسراییل خانه عنکبوت نیست!

اما این آرزو که آنها بتوانند حتی یک ساعت با آرامش خاطر در این شهر قدم بزنند تا با کمک رسانه های خود قدرت‌نمایی در “بنت جبیل” داشته باشند، مانند بسیاری از آرزوهای فرماندهان این رژیم به گور رفت.

حاج قاسم کابوس سربازان صهیونیست

پس از گذشت هفت سال از حادثه ربودن دو نظامی اسرائیلی، حزب الله همچنان این رویداد را جشن می گیرد و هر سال بخشی از این عملیات را به نمایش می گذارد.

حزب الله این بار هویت فرمانده عملیات ربودن سربازان اسرائیلی را فاش کرد. خالد بزی معروف به حاج قاسم فرمانده این عملیات بود.

عناصر حزب الله در راستای این عملیات، در جنگلهای انبوه مدتها در کمین نظامیان اسرائیلی نشستند. حاج قاسم (خالد بزی) بر بالای درختی حرکت خودروهای گشتی را رصد می کرد.

حزب الله نقطه ای از این جاده را که خارج از دید دوربینهای ارتش اسرائیل است را در جاده پر پیچ و خم کوهستانی شناسایی کرد، و نظامیان اسرائیلی را در آن نقطه ربود.

حاج قاسم در جنگ ۳۳ روزه در بنت جبیل شهید شد

شهید خالد احمد بزی با اسم جهادی «حاج قاسم» به تاریخ ۱۵/۳/۱۹۶۶ در «بنت جبیل» جنوب لبنان متولد شد. خالد از جمله شهدای مقاومت اسلامی لبنان است که علی رغم مسئولیت‌های فراوان به خاطر مسائل امنیتی، کسی نامی از او نشنیده بود و البته برای خود او هم اهمیت نداشت که شناخته شده باشد. به همین دلیل بود که بعد از شهادتش اطلاعات زیادی از وی در دسترس نبود.

خالد از خانواده‌ای شهید پرور است. طایفه «بزی» شهدای زیادی را تقدیم اسلام نموده و در مسیر جهادی حزب‌الله نقش برجسته‌ای داشته است.

خالد از ۲۱ سالگی به مقاومت پیوست و در عملیات‌هایی چون «عملیات اول برعشیت» در سال ۱۹۸۶، «حولا»، «مرکبا» و «العباد» در سالهای ۹۲، ۹۴، ۹۶، ۹۷ و ۹۸ شرکت کرده است.

شهید بزی همچنین در عملیات بسیار مهم اعدام” اسحاق مردخای” یکی از فرماندهان ارتش اسرائیل و “عقل هاشم” معاون مزدور نیروهای آنطوان لحد در جاده مرکبا- حولا هم نقش فعال داشت. “ایلی عمیتای” هم یکی دیگر از فرماندهان ارتش اسرائیل بودکه قبل از تجاوز نیسان ۱۹۹۶ مصادف با اردیبهشت ۱۳۷۵ (جنگ ۱۶ روزه) در نزدیک پایگاه “العباد” به سزای اعمالش رسید. طوری که “آلون بن دیوید” تحلیلگر تلویزیون رژیم صهیونیستی مجبور شد اعتراف کند: «ما با دشمنی فقط شجاع طرف نیستیم بلکه با دشمنی مواجهیم که از سطح برنامه ریزی و طراحی فوق العاده ای برای انجام عملیات برخوردار است.»

 در عملیات شهادت طلبانه صلاح غندور که وی نیز از بزرگان مقاومت اسلامی لبنان است بر علیه مقر ۱۷ نیروهای لحدی و عناصر اطلاعاتی واحد ۵۰۴ اسرائیل، حاج قاسم فرمانده اتاق جنگ محور بنت جبیل و اطراف آن بود و تا شهادتش هم این مسئولیت را داشت.

قبل از عملیات اسیر گیری جولای ۲۰۰۶ هم شهید خالد بزی طرح‌هایی را برای اسارت سربازان صهیونیست مانند عملیات «والفجر» در تاریخ ۲۱/۱۱/۲۰۰۵ آماده کرد اما به علل مختلف موفقیتی حاصل نشد.

روز عملیات به اسارت گرفتن دو سرباز ارتش اسرائیل که منجر به آغاز جنگ ۳۳ روز شد، حاج قاسم و دو تن از فرمانده‌هان دیگر به نام‌های «ابو طعام» و «محمد قانصو» (ساجد) در منطقه حضور داشتند.

در جنگ سی و سه روزه وقتی نبرد در مربع مارون الرأس- بنت جبیل- عیترون- عبناتا شدت گرفت، قاسم فرمانده اتاق جنگ بود و سرانجام در ۲۹ جولای یعنی روز هفدهم جنگ (نهم مرداد) به همراه «سید ابوطعام» و «کفاح شراره» از رزمندگان مقاومت مورد اصابت موشک هواپیما قرار گرفته و همگی به شهادت رسیدند و پیکرشان چهار روز بعد از اتمام جنگ تشییع شد و جسم پاکشان در کنار شهیدانی چون سمیر مطوط، ابراهیم ملکی و محمد عطوی و بسام حمزه در گلزار شهدای بنت جبیل دفن شد.

بچه مرفهی که امنیت اسرائیل را به خطر انداخت

خالد بزی در حالی به شهادت رسید که به لحاظ موقعیت خانوادگی وضع مالی بسیار خوبی داشت و اغلب اعضای خانواده وی ساکن کشور کانادا بودند. اما او نه گرفتار مادیات دنیا شد و نه عشق سه فرزندش او را از جهاد در راه خدا منصرف کرد. شهدایی مانند خالد سندی هستند بر این جمله سید شهیدان اهل قلم شهید سید مرتضی آوینی که گفت: «باب جهاد باب اولیای خاص خداست و دری نیست که به روی هر کس که دم از مسلمانی می زند گشوده شود.»

منبع :بوتیا

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب