به گزارش “صبح رابر”؛ با پریدن دو دختر نوجوان از پل چمران اصفهان، بحث بازى «نهنگ آبى» به چالشى عمومى براى جامعه ایران تبدیل شده به گونه اى که بسیارى از افراد جامعه را نگران کرده است. لطفا درباره محتواى این بازى توضیح دهید.
در بازى نهنگ آبى، نوجوانان طى مدت ۵۰ روز مجموعه اى از کارهایى را که از آنها خواسته مى شود، انجام میدهند که شامل دستورهایى چون صدمه زدن به خود، حک و نقاشى کردن روى پوست بدن با تیغ و چاقو، تماشاى فیلم هاى ترسناک در ساعات غیرعادى (فیلم براى آنها ارسال مى شود) و پیاده روى در ساعات غیرمعمول است. قسمت وحشتناک ماجرا اما به پنجاهمین روز این بازى برمى گردد. افرادى که در پشت صحنه، این بازى را کنترل و مخاطبان را هدایت مى کنند، از آنها مى خواهند اقدام به خودکشى کنند.
نام نهنگ آبى از کجا آمده است؟
اصطلاح «نهنگ آبى» از پدیده ساحل نهنگ مى آید که مربوط به خودکشى است. با ورود و ثبت نام، اعضاء نهنگ خطاب مى شوند.
ارتباط بازى نهنگ آبى با عضویت در شبکه هاى اجتماعى چیست؟
چالش نهنگ آبى یک جنبش اجتماعى مربوط به نوجوانان است که مبتنى بر عضویت درشبکه هاى اجتماعى تلاش مى کند با استفاده از احساسات خدشه دارشده نوجوانانى که از تنهایى و افسردگى رنج مى برند، شکلى متفاوت از جلب توجه را خلق کند.
مدیران گروههاى حامل این بازى، مخاطبان خود را از بین نوجوانان آسیب پذیرى انتخاب مىکنند که نیاز به دیده شدن دارند. این چالش که به وسیله یک مدیر یا نگهبان (curator) هدایت مى شود، بستگى زیادى به توانایى او در ایجاد وابستگى عاطفى بین خود و مخاطبان آسیب پذیرش دارد.
آنچیزى که این چالش را تا ۵۰ مرحله جلو مى برد این رابطه است. در جریان آن مدیر تمام تلاش خود را در جهت بها دادن و ارزش قائل شدن براى مخاطب خود انجام مى دهد. این نکته در اینجا حائز اهمیت است که تقریبا کسى نمیتواند وارد این بازى شود و تنها این مدیران بازى هستند که مى توانند افرادى را انتخاب کنند. آنها نیز تنها به سراغ افرادى مى روند که احتمال مى دهند بتوانند بر روى آنها کنترل کافى داشته باشند بهط ورى که تا ۵۰ مرحله بازى را ادامه داده و البته نکات امنیتى براى لو ندادن رابطه را نیز حفظ کنند. هر چند همه مدیران بازى تا به حال سعى در مخفى کردن هویت خود داشته اند اما در صورت گزارش شدن به پلیس، امکان ردیابى آنها وجود دارد لذا قربانى باید فرد قابل اعتمادى در اینگونه موارد نیز باشد. فردى که کسى را براى در میان گذاشتن مشکلات خود نداشته باشد.
در این چالش اینترنتى ۵۰مرحله اى از مخاطبان عمدتاً نوجوانان خواسته مى شود روزانه تکلیف خود را انجام داده و در پایان، عکسى از خود را بفرستند تا بتوانند وارد مرحله بعد شوند. مرحله نخست این چالش کشیدن یک نهنگ آبى روى دست است و پس از آن براى مثال از کاربر خواسته مى شود تا لب خود را ببرد، روى دست خود با چاقو کلمه اى را حک کند یا بالاى یک ساختمان مرتفع با پاهاى آویزان از خود عکس بیندازد.
این بازى در هندوستان بیشترین تعداد خودکشى را دارد، به طورىکه پلیس هندوستان نصب و انتشار و حتى ذخیره فایل خام نصبى این بازى را جزء جرایم نرم افزارى محسوب کرد.
سازنده نهنگ آبى کیست؟
نهنگ آبى در سال ۲۰۱۳ در روسیه و با F۵۷ یکى از نامهاى به اصطلاح «گروه مرگ» شبکه اجتماعى «وى کى» شروع به کار کرد. فیلیپ بودکین دانشجوى سابق روانشناسى، کسى که از دانشگاهش اخراج شد، ادعا کرد که او بازى را اختراع کرده است. بودکین اعلام کرد که هدف او این بود که براى «پاک کردن» جامعه با فشار به کسانى که تلقى مىشود هیچ ارزشى ندارند آنها را وادار به خودکشى کند.
این دانشجوى اخراجى رشته روانشناسى که خود از یک اختلال روانى رنج مىبرد- احتمالا دو قطبى – لذا این چالش نیز بر پایه توانایى او در اقناع افراد شکل گرفته است. وى به دلیل برنامه ریزى براى ۸ گروه موسوم به «خودکشى» در فاصله سالهاى ۲۰۱۳ تا ۲۱۰۶ در نهایت زندانى شد.
جزئیات بازى نهنگ آبى از بازى هاى مبتنى بر شبکه اجتماعى است؟
همانگونه که اشاره شد، چالش نهنگ آبى یک جنبش اجتماعى مربوط به نوجوانان است که مبتنى بر عضویت درشبکه هاى اجتماعى تلاش مى کند با استفاده از احساسات خدشه دارشده نوجوانانى که از تنهایى و افسردگى رنج مى برند شکلى متفاوت از جلب توجه را خلق کند.
بخش مهمى از تسلطى که مدیر چالش نهنگ آبى بر قربانى به دست مى آورد به وسیله اطلاعاتى است که به صورت جانبى از خود او کسب مى کند. این شکل از جمع آورى اطلاعات از مخاطب در بستر بازى هاى مبتنى بر شبکه اجتماعى رواج دارند.
این نوع از بازىها دستهاى از بازىهاى آنلاین هستند که مبتنى بر شبکه هاى اجتماعى ویژهاى ایجاد مىشوند. معمولا این بازىها داراى چندین بازیگر بوده و به صورت چندجانبه پیش مى روند. اولین نوع از این بازىها به وسیله یک کمپانى فنلاندى به نام استار آرکد در سال ۲۰۱۱ بر روى نسخه فیسبوک موبایلى عرضه شد.
در حال حاضر نیز کمپانى هایى نظیر زینگا، ووگا، بیگ پوینت گیمز، پلى فیش، فرى تو پلى گیم و… عرضه مىشود. نکته حائز اهمیت درباره این نوع بازىها اینست که بر اساس آمار ارائه شده از سوى کمپانى بیت دفندر ۵۰ درصد این بازىها داراى آسیب فیشینگ (phishing) بوده یعنى اطلاعات مشتریان و کاربران را بدون اطلاع آنها به سرقت مىبرند.
چالش نهنگ آبى به لحاظ الگوى کنش بیشترین شباهت را به عملکرد پارتیزانهاى اینترنتى دارد. این پدیده در اصطلاح Internet vigilantism خوانده مىشود. پارتیزان به افراد غیرنظامیاى گفته مىشود که به شدت حامى یک عقیده بوده و براى آن مى جنگند. پارتی زانهاى اینترنتى به رصد افراد دیگر در فضاى مجازى پرداخته و تلاش مىکنند تا بهوسیله اعضاى خود که افرادى عادى هستند، ماموریتهایى در جهات اهدافى ویژه نظیر اجراى عدالت را به انجام برسانند. نکته مهم اینست که این جمع ها گروه هایى محسوب مى شوند که در خارج از نظم فضاى واقعى و دولتها فعالیت مى کنند و داراى قوانین خاص خود هستند. در حال حاضر در ایالات متحده گروه هاى بسیارى فعال هستند که به پرونده هاى انتقام جویى، قتل، تجاوز و حملات فیزیکى خارج از سیستم رسمى رسیدگى مى کنند.
پارتی زانهاى اینترنتى از ابزارهاى متفاوتى براى رسیدن به اهداف خود استفاده مىکنند مثلا برخى از آنها به فعالیت در فضاى وب بسنده کرده تنها اقداماتى نظیر «رسوایى» افراد در جامعه، دزدى از حسابهاى بانکى، افشاگرى انجام مىدهند اما برخى دیگر دامنه فعالیتها را به بیرون از فضاى مجازى کشانده و از افراد مىخواهند اقداماتى را در فضاى واقعى نظیر تظاهرات، شعار نویسى، قتل و… انجام دهند. مهمترین وجه شباهت این نوع کنشها کنترل کامل یک فرد ناشناس بر مخاطبین است.
برخورد کشورهاى مختلف با این بازى چگونه بوده است؟
روسیه علاوه بر دستگیرى فیلیپ بودکین کسى که ادعا مىشود این چالش را ابداع کرده است مظنونین زیادى که احتمال مدیریت این بازى را داشته اند بازداشت کرده است و در حال حاضر نیز هر کسىکه به عنوان مظنون مدیریت یک گروه نهنگ آبى مطرح شود، تحت تعقیب قرار مى گیرد. در روسیه تا به حال چندین نفر در ارتباط با این چالش بازداشت شده اند.
دولت هند نیز به دنبال ارائه آموزشهایى در مدارس است که به وسیله آن دانش آموزان و خانواده ها را از خطرات این چالش آگاه نماید. یکى از ایالتهاى هند در اینراستا در حال بررسى پیشنهاد ارائه یک واحد درسى با عنوان «استفاده مسؤولانه از اینترنت» در مدارس این کشور است. همچنین دولت هند از کمپانىهاى فیسبوک، یاهو و گوگل خواسته تا هرگونه دسترسى به این بازى را محدود کنند. کشورهاى دیگرى نظیر ایتالیا، استرالیا، بلژیک و انگلستان نیز تمهیدات قانونى براى مقابله با این چالش وضع کردهاند.
متاسفانه اغلب افرادى که به بازى نهنگ آبى جذب شده و تحت تأثیر آن قرار مىگیرند، نوجوانان هستند. انسانها در این سن شدیدا کنجکاو بوده و همیشه دوست دارند توانایىهاى خودشان را به دیگران ثابت کنند. به همین دلیل کارهاى خطرناک و آزاردهنده این بازى را با اشتیاق انجام مىدهند، چراکه احساس مىکنند با اینکار بزرگ شده اند.
داستان نهنگ آبى در اصفهان چیست؟
خبر خودکشى دو دختر نوجوان که چند روز پیش در اصفهان از روى یک پل روگذر سقوط کردند چند روزى در صدر اخبار قرار گرفت. بهویژه اینکه خبر مورد تأیید فرمانده انتظامى استان اصفهان نیز بوده و به گفته او سقوط دو دانشآموز دختر اصفهانى که منجر به فوت یک نفر از آنان و مجروحیت دیگرى شده، تحت تأثیر بازى «نهنگ آبى» بوده است. هرچند بعدها اعلام شد که نهنگ آبى یک بازى نیست بلکه یک چالش آنلاین است. به گفته این مسؤول انتظامى دو نوجوان قبل از پرت کردن خود با یک دستگاه ضبط صوت، با خانواده خود خداحافظى کرده و علت اینکار را انجام بازى آنلاین نهنگ آبى در فضاى مجازى اعلام کرده اند. حالا موضوع اصلى تبعیت از چالش هایى است که در فضاى مجازى به صورت کمپینهاى گسترده جهانى ظهور مى کنند و بهجز افراد بالغ با واکنش نوجوانان و کودکان هم همراه شده است.
استفاده بیش از ۴۰ میلیون گوشى هوشمند در ایران و ۲۳ میلیون نفر گیمر، آمار قابل توجهى براى در نظرگرفتن جوانب فراگیر شدن زندگى آنلاین است. بر اساس آمار مرکز ملى بازىهاى رایانهاى هر گیمر در شبانهروز بهصورت متوسط ۷۹ دقیقه صرف بازىهاى دیجیتالى مىکند. آمارى که طیف گسترده آن متوجه نوجوانان و کودکان است و آنها بیش از هرکسى از بزرگسالانشان مىآموزند که در این فضا چگونه رفتار کنند.
شنیده ایم که وزیر ارتباطات هم نسبت به این بازى و عضویت در شبکه هاى اجتماعى واکنش نشان داده است؟
در روزهاى اخیر وزیر ارتباطات ایران نسبت به چالش «نهنگ آبى» واکنش نشان داده است. جواد جهرمى در اینستاگرام خود نسبت به مرگ و زخمى شدن دو دختر جوان که تحت تأثیر چالش موسوم به «نهنگ آب» قرار گرفتند، ابراز تاسف کرد و نوشت: «خبر خودکشى دو دختر نوجوان به دلیل پیروى از رفتارهاى شیطانگونه در فضاى مجازى براى شنوندگان ناراحت کننده و بهت آور بود. بنده نیز از شنیدن خبر متاثر شدم. باید بپذیریم که در کنار منافع بسیار، آفات جدى هم در فضاى مجازى وجود دارد. به عنوان یک پدر، فرزندانم را به عضویت در شبکه هاى اجتماعى تشویق نکرده ام و آنها نیز تاکنون عضویتى نداشته اند و همچنان با حضور یک بزرگتر از فضاى مجازى بهره مىگیرند. به عنوان حاکمیت باید مروج ابزارهاى نظارت والدین بر استفاده فرزندان از فضاى مجازى و همچنین ترویج کننده نحوه صحیح استفاده کودکان و نوجوان از این فضا و کمک به تولید محتوا و سرویس هاى متناسب با این سنین باشیم. این از اولین برنامه هاى وزارت ارتباطات در دولت دوازدهم بود که بهزودى اعلام خواهد شد. اتفاق تلخ امروز اگر منجر به تغییر شیوه هاى نادرست حضور کودکان و نوجوانان در فضاى مجازى نشود، متاسفانه مجددا قابل تکرار است. ما در قبال کودکان خود در فضاى حقیقى و مجازى مسؤولیم. مراقبت از آنها را به صورت ویژه در دستورکار قرار دهیم.»
یادداشت از حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیزاده