پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

0:27:13 - دوشنبه 7 آبان 1397
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
شرط اساسی استمرار استفاده ازفضای مجازی عوض نشدن سبک زندگی است
دکتر مسلمی استاد دانشگاه با بیان اصول استفاده از فضای مجازی در خانواده گفت: باید در خانه قانون داشته باشیم، اصل قانون، شرط اساسی استمرار استفاده از این ابزارها عوض نشدن سبک زندگی ها است در خوراک، پوشاک، روابط اطرافیان و اخلاق.

به  گزاش “صبح رابر”، دکتر مسلمی، در همایش استفاده بهینه از شبکه های اجتماعی و استفاده از مزایا و کاهش آسیب های آن و تأثیر آن بر سلامت روان  در جمع والدین و دختران دانش آموز رابری در مدرسه رضوان، با اشاره به روایات و احادیثی در مورد تربیت فرزند در برابر آسیب های اجتماعی گفت: پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمود:حق فرزند بر پدرش این است که او را نوشتن، شنا و تیر اندازی بیاموزد و جز غذای حلال و پاکیزه، خوراک او نکند و و یا در جای دیگر حضرت امام جعفر صادق (ع) فرمود: فرزند ۳ حق بر گردن پدر دارد : مادری خوب برایش انتخاب کند، نامی نیکو بر اونهد و در تربیتش بکوشد.

وی گفت: تا زمانی که خانواده به عنوان محوری ترین عنصر در تربیت فرزند اصلاح نشود نمی توان انتظار داشت فرزند در مقوله‌ی تربیت صحیح اثر پذیر باشد.

این استاد دانشگاه با اشاره به سه دوره رسانه ها؛ عصر مکتوب، تولید و انتقال صوت و تصویر و عصردهکده جهانی عنوان کرد: وقتی دنیا دهکده شده پس شما افراد آن هستید. علم روانشناسی می گوید: پروفایل هر انسان نشانه شخصیت انسان است فضای مجازی یک فضای شخصی نیست؛ بلکه فضای شیشه ایست.

وی با اشاره به  راه کارهای مواجهه با چالش های رسانه ای تصریح کرد: بعضی ها استفاده از اینترنت وشبکه های اجتماعی را ممنوع و بعضی دیگر استفاده از اینترنت وشبکه های اجتماعی آزاد و دسته سوم استفاده آگاهانه از اینترنت وشبکه های اجتماعی انتخاب کردند.

دکتر مسلمی تأکید کرد:با سواد رسانه ای خود و افراد خانواده را توانمند و واکسینه در برابر تهدیدها کنید و از این فرصت بهره ببرید.

وی بابیان اینکه اعتیاد به اینترنت درهر گروه سنی شایع است، اما در ۱۳-۱۷ بسیار شدیدتر است گفت: عدم احساس گذشت زمان ، در زمان روی خط بودن، استفاده از ساعات خواب و استراحت برای اتصال به اینترنت، آشفتگی و عصبانیت در زمان بروز وقفه بین زمان اتصال به اینترنت، کنترل چندباره و مرتب پست الکترنیکی در هر روزٰ، کج خلقی در صورت منع شدن از اتصال به اینترنت، استفاده از زمان انجام تکالیف و کارهای روزمره برای استفاده از اینترنت، ترجیح اینترنت ، بر بودن با خانواده، سرپیچی از زمان تعیین شده جهت استفاده از اینترنت، دروغ گفتن در خصوص مدت زمان اتصال به اینترنت و یا اتصال دزدکی ، زمانی که کسی در اطراف نیست، افزایش خستگی و بداخلاقی نسبت به زمان پیش از اعتیاد به اینترنت، اشتیاق فراوان جهت اتصال به اینترنت  در زمان دوری از رایانه، از دست دادن شوق شرکت در فعالیت هایی که قبلا مورد توجه قرار داشته اند را از علایم هشدار دهنده اعتیاد اینترنتی برشمرد.

این استاد دانشگاه  اضافه کرد: در یک دقیقه شبکه های اجتماعی در سال ۲۰۱۷: ارسال ۱۶ میلیون پیامک و ۱۵۶ میلیون ایمیل ، جابجائی ۷۵۱/۵۲۲ دلار در تجارت های الکترونیکی ، دانلود ۳۴۲هزار   اپلیکیشن، ارسال ۲۹ملیون پیام در واتس آپ ، تماشای  ۴/۱۰۰/۰۰۰  ویدئو در یوتیوب ، انجام ۳/۵۰۰/۰۰۰ جستجو در گوگل، آپلود ۴۶/۲۰۰ عکس در اینستاگرام ، ارسال ۱/۱۶۰/۰۰۰ پیام در  تلگرام توسط کاربران ایرانی انجام شده است.

وی با بیان اینکه ده سال آن طرف را نگاه کنید گفت: کاربردها اینترنت در بستر موبایل، اینترنت بانک، نرم افزارهای آموزشی، قرآن و نهج البلاغه را یاد بگیرید، خبرخوان خرید اینترنتی، نقشه خوان، دوربین انلاین، اینترنت اشیا، هدایت اشیا از طریق اینترنت و نرم افزارهای ارتباطی است.

این استاد دانشگاه با اشاره به پیش بینی اینترنت افزود: در سال ۲۰۲۰ عدم وجود مجله و روزنامه به صورت کنونی و سال ۲۰۱۵ وجود سه وسیله متصل در دست یک نفرمی باشد.

وی با بیان اینکه چرا امنیت اینترنت مهم است؛ با اشاره به جرایم مالی افزود: ۱۱درصد کلاهبرداری ، هتک حیثیت ۱۶درصد و جرایم مالی ۵۴درصد و سایر جرایم ۱۹درصد این نموداروضعیت جرایم سایبری در استان کرمان است.

دکتر مسلمی دو تهدید بزرگ فضای مجازی را  جعل هویت و سرقت اطلاعات شخصی خواند و گفت: سعی کنید هنگام حضور در اینترنت،کاربری هوشمند و مسئول بوده و به فضای مجازی مانند یک “بازی” نگاه نکنیم.

وی با بیان اصول استفاده از فضای مجازی در خانواده تصریح کرد:  باید در خانه قانون داشته باشیم، اصل قانون، شرط اساسی استمرار استفاده از این ابزارها عوض نشدن سبک زندگی ها است در خوراک، پوشاک، روابط اطرافیان و اخلاق. وبازی‌هایی با محتوای قتل، مسائل غیراخلاقی، هیجان کاذب، سرقت، مسائل غیرتوحیدی و غیره استفاده نشود، وقت استفاده از این ابزار باید کاملاً محدود و مشخص باشد، مالکیت ابزارها با والدین باشد ونه فرزندان، در اختیار گذاشتن رمز به والدین بچه ها باید بدانند چیز محرمانه در خانه وجود ندارد.

وی با بیان اینکه بهای خود را ارزان نفروشید گفت: هوشیار باشید؛ اولین اشتباه ممکن است آخرین اشتباه باشد.

انتهای پیام

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب