پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

6:17:31 - جمعه 26 اردیبهشت 1399
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
در دوازدهمین منبر مجازی مطرح شد؛
شب قدر از خداوند چه بخواهیم
امام جمعه رابر در دوازدهمین منبر مجازی نوشت : شخصی از محضر پیامبر خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله پرسید: اگر من شب قدر را درک کردم، از خدای خود چه بخواهم؟ حضرت فرمودند: عافیت بخواه!

به گزارش “صبح رابر”؛ دوازدهمین منبر مجازی حضرت حجت الاسلام والمسلمین علی علیدادی سلیمانی امام جمعه شهرستان رابر به این شرح است:
اعوذبالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین ثم الصلاه والسلام علی العبدالموید والرسول المسددالمصطفی الامجد مولانا ابی القاسم المصطفى محمد وعلى اهل بیته الطیبین الطاهرین والعن الدائم على اعدائهم اجمعین من الأن الى قیام یوم الدین
شهادت سیدمظلومان عالم امیرالمومنین علی علیه السلام را خدمت عزیزانم تسلیت وتعزیت عرض می کنم۰
قال النبی صلی الله علیه و آله: «یَا عَلِیُّ! إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى أَعْطَانِی فِیکَ سَبْعَ خِصَالٍ أَنْتَ أَوَّلُ مَنْ یَنْشَقُّ عَنْهُ اَلْقَببْرُ مَعِی وَ أَنْتَ أَوَّلُ مَنْ یَقِفُ عَلَى اَلصِّرَاطِ مَعِی وَ أَنْتَ أَوَّلُ مَنْ یُکْسَى إِذَا کُسِیتُ وَ یَحْیَا إِذَا حَیِیتُ وَ أَنْتَ أَوَّلُ مَنْ یَسْکُنُ مَعِی فِی عِلِّیِّینَ وَ أَنْتَ أَوَّلُ مَنْ یَشْرَبُ مَعِی مِنَ «اَلرَّحِیقِ اَلْمَخْتُومِ اَلَّذِی خِتامُهُ مِسْکٌ»
«ای علی! خدای تبارک و تعالی در رابطه با تو، به من هفت خصلت عطا فرموده است: تو نخستین کسی هستی که هم‌زمان با من قبرش شکافته می‌شود سر بر آورد، و تو نخستین کسی هستی که به همراه من بر صراط وقوف می‌نماید، تو نخستین کسی هستی که پس از من جامه بهشتی می‌پوشد و پس از زنده شدن من، زنده می‌گردد، تو نخستین کسی هستی که با من در علیین مسکن می‌گزیند و نخستین کسی هستی که با من از باده بهشتی که با مُشک سر به مهر شده است می‌نوشد.»
عنه صلی الله علیه و آله: «إنّ علیّاً أوّل الناسِ لِی لَقیاً یَومَ القیامه»
علی، اولین کسی خواهد بود که در قیامت با من ملاقات می‌نماید.
عنه صلی الله علیه و آله: «أَوَّلُ مَنْ یَأْکُلُ مِنْ شَجَرَهِ طُوبَى عَلِیٌّ».
عنه صلی الله علیه و آله: «إنَّ عَلِیَّاً أَوَّلُ مَنْ یَرَانِی وَ أَوَّلُ مَنْ یُصَافِحُنِی یَومَ القیامهِ».
شیعه حقیقی؛ پیشرو در فضائل و خوبی‌هااست۰
مرحوم شهید اول در لمعه و در کتاب الوقف به مناسبتی، تعریف مختصر و مفیدی از شیعه ارائه می‌دهد و می‌گوید: «الشِّیعَهُ مَن شَایَعَ عَلِیّاً(علیه‌السلام)»، دیگران هم این تعریف را گفته‌اند. منظور از این عبارت کوتاه ولی پُر مغز این است که انسان با حرف و علاقه و محبت صرف، شیعه نمی‌شود بلکه شیعه یعنی کسی که امیرالمؤمنین(علیه‌السلام)‌ را مشایعت کند. مشایعت یعنی همراهی. وقتی کسی راه می‌رود، و ما پشت‌ سر و همراه او برویم، این را مشایعت می‌گویند، شیعه علی(علیه‌السلام)، یعنی‌ مشایعت کننده عملی آن حضرت.
به فرمایش حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای که فرمودند: «ما که در دنیا به نام شیعه معروف هستیم، شیعه را اینجور معنا کرده‌ایم: «الشّیعه من شایع علیّا» باید دنبال او حرکت کنیم و هدفهای او را دنبال کنیم. معلوم است که ما با
همه‌ی تلاش خود به رتبه‌ی امیرالمؤمنین نخواهیم رسید، اما به سمت آن قله باید حرکت بکنیم» امیدوارم ازشفاعت آن حضرت محروم نباشیم۰
درخصوص شبهای قدربایدتشکرکنم از ریاست مرکز بهداشت که ضدعفونی مسجد مصلی حضرت زهرا(س)را دراین دوشب قدر انجام دادند،وازنیروهای انتظامی برای حفظ امنیت وازبسیج همیشه در صحنه برای ایجاد نظم وازبرادران و خواهران که با رعایت تمام پروتکلهای بهداشتی شرکت کرده اندتقدیروتشکرمی نمایم۰ سوال این است درشب قدرازخداوندچه بخواهیم:
شخصی از محضر پیامبر خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله پرسید: اگر من شب قدر را درک کردم، از خدای خود چه بخواهم؟ حضرت فرمودند: عافیت بخواه!(قِیلَ لِلنَّبِیِّ صلی‌الله‌علیه‌وآله: إِنْ أَنَا أَدْرَکْتُ لَیْلَهَ الْقَدْرِ فَمَا أَسْأَلُ رَبِّی؟ قَالَ: الْعَافِیَه!این حدیث، مبنا و انگیزه‌ای است برای تحقیقی هرچند اجمالی در مفهوم و ماهیت عافیت در فرهنگ اسلامی که در این مجال به آن می پردازم۰
(۱) در روایت آمده است: شخصی از محضر پیامبر خدا صلى الله علیه و آله درباره بهترین دعا سؤال نمود و حضرت در پاسخ فرمودند: اینکه از پروردگارت عفو و عافیت در دنیا و آخرت را طلب کنى(تَسألُ رَبَّکَ العَفوَ و العافِیَهَ فی الدّنیا و الآخِرَهِ). روز دوم همان شخص آمد و دوباره پرسید: «یَا رَسُولَ اللّهِ! أیُّ الدُّعاءِ أفضلُ؟» و حضرت همان جواب دیروزی را فرمودند. این سؤال و جواب تا روز چهارم هم تکرار شد. در مرتبه چهارم وقتی آن فرد سؤال کرد: «یَا رَسُولَ اللّهِ! أیُّ الدُّعاءِ أفضلُ؟» حضرت فرمودند: «تَسألُ رَبَّکَ العَفوَ و العافِیَهَ فی الدّنیا و الآخِرَهِ؛ فإنَّکَ إذا اُعطیتَهُما فی الدنیا ثُمَّ أعطیتَهُما فی الآخِرَهِ فقَد أفلَحتَ» لذا در فرمایش دیگری می‌فرمایند: «از خدای متعال چیزى خواسته نشده است که نزد او محبوبتر از عافیت باشد»(مَا سُئِلَ اللهُ شَیْئاً أحَبَّ إلَیْهِ مِنْ أنْ یُسْألَ الْعَافِیَهَ).
(۲) در دیگر روایات نیز، عافیت از بزرگ‌ترین و ارزشمندترین مواهب الهی معرفی شده است: «لَا نِعْمَهَ کَالْعَافِیَهِ‌» «بِالْعَافِیَهِ تُوجَدُ لَذَّهُ الْحَیَاهِ».
(۳) عافیت در سیره اولیاء الله
علاوه بر روایات، در سیره حضرات معصومین علیهم السلام نیز، می‌بینیم عافیت از موضوعات محوری در فرهنگ دینی است. امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) نتیجه شیرین عدالت‌ورزی و استقرار عدات اجتماعی در حکومت خویش را، عافیت معرفی می‌فرماید. «أَلْبَسْتُکُمُ الْعَافِیَهَ مِنْ عَدْلِی».از عدل خود، لباس عافیت بر شما پوشاندم- یعنی عافیت در سایه عدالت است و من عملا عدالت را در میان شما رواج دادم.
سوال این است که راه بدست آوردن عافیت چیست؟
امام رضا(علیه‌السلام) می‌فرمایند: کسى که از خدا خواهان موفقیت باشد امّا خودش نیز برای دستیابی به آن موفقیت، تلاش نداشته باشد، در حقیقت خود را به تمسخر گرفته است(مَن سَألَ اللّهَ التَّوفیقَ و لَم یَجْتَهِدْ فَقدِ اسْتَهْزأ بنَفْسِهِ). لذا برای اینکه به موهبت عافیت برسیم، باید خود نیز راهکارهای عافیت‌یابی را انجام دهیم. برخی از راهکارهای عافیت‌یابی عبارت است از:
۱) تقوا (خویشتن‌ داری)
امام صادق(علیه‌السلام): «مَنْ سَرَّهُ طُولُ الْعَافِیَهِ فَلْیَتَّقِ اللَّه‌».
۲) دقت در معاشرت‌ها
أمیرالمؤمنین(علیه‌السلام): «الْعَافِیَهُ عَشَرَهُ أَجْزَاءٍ تِسْعَهٌ مِنْهَا فِی الصَّمْتِ إِللَّا بِذِکْرِ اللَّهِ وَ وَاحِدٌ فِی تَرْکِ مُجَالَسَهِ السُّفَهَاء».
۳) شکر عافیت
امام باقر علیه السلام: وقتی شخص گرفتار و دردمندى را دیدى، آرام و زیر لب بطوری که او نشنود سه بار بگو: خدا را شکر که مرا از آنچه تو را به آن مبتلى ساخته معاف داشت و اگر می خواست می توانست مبتلا کند «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی عَافَانِی مِمَّا ابْتَلَاکَ بِهِ وَ لَوْ شَاءَ فَعَلَ»، هر که این را بگوید، آن بلا به او نمی‌رسد.
۴) ذکر صلوات
النبی صلی الله علیه و آله: «مَنْ صَلَّى عَلَیَّ مَرَّهً فَتَحَ اللَّهُ عَلَیْهِ بَاباً مِنَ الْعَافِیَه».
۵) دعا
امیرالمؤمنین(علیه‌السلام): «خَیْرُ مَا یَسْأَلُ اللَّهَ الْعَبْدُ الْعَافِیَهُ».
یکی از بهترین دعاهای طلب عافیت دعای ۲۳ صحیفه سجادیه است که در فرازهای ابتدایی آن می‌خوانیم: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ أَلْبِسْنِی عَافِیَتَکَ، وَ جَلِّلْنِی عَافِیَتَکَ، وَ حَصِّنِّی بِعَافِیَتِکَ، وَ أَکْرِمْنِی بِعَافِیَتِکَ، وَ أَغْنِنِی بِعَافِیَتِکَ، وَ تَصَدَّقْ عَلَیَّ بِعَافِیَتِکَ، وَ هَبْ لِی عَافِیَتَکَ وَ أَفْرِشْنِی عَافِیَتَکَ، وَ أَصْلِحْ لِی عَافِیَتَکَ، وَ لَا تُفَرِّقْ بَیْنِی وَ بَیْنَ عَافِیَتِکَ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ. اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ عَافِنِی عَافِیَهً کَافِیَهً شَافِیَهً عَالِیَهً نَامِیَهً، عَافِیَهً تُوَلِّدُ فِی بَدَنِی الْعَافِیَهَ، عَافِیَهَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ…». در دهه آخر ماه رمضان بخصوص شب‌های ۲۳ و ۲۷ و شب آخر ماه از خواندن این دعا غفلت نکنید.انشاءالله بتوانیم ازشب۲۳ماه مبارک رمضان،که بنابرمشهورروایات شب قدر است به عافیت و عاقبت بخیری دست پیداکنیم،ازهمه عزیزان التماس دعای فراوان دارم۰
و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته
على علیدادى سلیمانى
۹۹/۲/۲۶

انتهای پیام /

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب